Conflicten op je werk

Conflicten op het werk

Ik ben meer tijd kwijt met het oplossen van conflicten dan met werken

Uw werkplek zou eigenlijk een bron van rust moeten zijn. Ondanks de drukte en hectiek die er soms is, zou je met z’n allen moeten werken aan hetzelfde doel. Alle neuzen moeten dezelfde richting op staan om juist dat te bereiken waarvoor je bent aangenomen. Dat geldt voor u. En dat geldt ook voor uw collega of baas. Waarom zijn er dan toch zo veel conflicten op de werkvloer? En nog belangrijker: hoe los je ze op?

“Haantjesgedrag is een van de belangrijkste oorzaken van conflicten op de werkvloer.”

Een sluimerend probleem

Een probleem ontstaat vaak niet ineens. De oorzaak van een probleem kan zomaar maanden of jaren terug in het verleden liggen. Destijds is er iets voorgevallen, en u merkt dat het nooit echt goed is uitgepraat. De ergernissen stapelen zich op, terwijl de ander – al dan niet uw direct leidinggevende – niets in de gaten heeft. Het is voor veel mensen een zeer herkenbare situatie. Maar hoe lost u dit problemen nou het best op? Want u zit tenslotte wel 40 uur per week tegenover die persoon.

Een conflict op de werkvloer kan ook worden veroorzaakt door haantjesgedrag. Dit fenomeen ziet u vaak terug bij mannen. Vrouwen hebben dat veel minder, omdat die – en dat blijkt uit onderzoek – veel praktischer denken. Mannen redeneren meer in de trant van: “Welke beslissing zou goed zijn voor mijn carrière?” Dat roept wrevel op. Want uw mannelijke collega aast wellicht op de functie die u ook wel zou willen. Ook pesten is nog steeds aan de orde van de dag op de werkvloer. Je kunt het je haast niet voorstellen – volwassenen onder elkaar die een collega (weg)pesten. Het is verschrikkelijk als het u overkomt.

Hoe los ik het conflict op?

Het vinden van een oplossing is vaak moelijker dan u denkt. Welke opties zijn er om tot een passende oplossing te komen? Of is het probleem al dusdanig groot dat er eigenlijk geen weg meer terug is? Dit zijn in het kort de drie meest voorkomende oplossingen bij conflicten op de werkvloer:

  • Het smoren van een conflict – Ga in het conflict terug naar een eerder stadium waarin het probleem nog oplosbaar is.
  • Mediation – De diensten van zo’n bemiddelaar zijn slechts toe te passen als beide partijen echt bereid zijn het conflict op te lossen.
  • Conflict is onoplosbaar – Probeer voor uzelf de schade zo beperkt mogelijk te houden en blijf niet te lang hangen in verbittering.

Oplossingen voor conflicten aandragen is makkelijk. Het uitvoeren ervan blijkt een stuk moeilijker. Wat is het beste om te doen en welke stap moet ik als eerste zetten? Praat erover. U kunt niet alles alleen oplossen. Bel de Maatschappelijke Hulplijn en lucht uw hart. Zij denken met u mee en dragen concrete oplossingen aan waar u echt iets mee kunt.